torstai 24. huhtikuuta 2014

Luokkaretki Rankassa - Pariisi

Viikon takaisista Kunnallisvaali oli vielä muutamia mainoksia jäljellä laitakaupungilla.

Tarina jatkuu jälleen keskiviikosta. Junan saavuttua Gare de Lyoninille meitä oli vastassa bussi, joka vetäisi kaupunkikierroksen. Sen jälkeen tuli kyllä turistiähky kaikista niistä mahtavista nähtävyyksistä ja niistä surkeista bussin ikkunasta napatuista kuvista. Illalla teimme viellä pienen lenkin hotellin lähellä. Hotelli oli minusta perushyvä halpis. Kaikissa huonessaa ei ollut omaa vessaa ja äänieristys oli huono, mutta illallinen maistui ranskalaisittain maittavalta pitkien päivien jälkeen.

Luonnollisesti teimme lehtijutun Mäntsälän lehteen. Minun osuutenani oli tehdä juttupätkä Sacre Coeurista:
Torstaiaamuna luokkamme jakautui kahtia; toiset lähtivät Pariisin keskustaan il de Citeelle katsomaan Notre Damen kirkkoa ja toiset maailman suurimmalle kirpputorille Les Puces de Saint-Ouenille ja Sacre Coeurin kirkolle.

Pienellä Sacre Coeurin porukallamme kävi huono tuuri, sillä saimme kysyessämme vanhalta mieheltä tietää, että kirpputori on auki vain viikonloppuisin. No, jäipä ainakin aikaa kavuta kukkulalle, jossa upea Sacre Coeurin kirkko oli. Kirkon lisäksi myös näköalat olivat hienot Pariisin ylle. Sisältä kirkko oli perinteisesti katolisen mahtipontinen: Paljon kultaa ja maalauksia. Ostettuamme matkamuistoja ja eväsleivät jatkoimme metrolla keskustaan.

Keskustassa teimme muutaman kilometrin kilometrin kävelyn Seinen rannalta Invalidikirkolle ja sieltä Champ de Mars –puiston läpi Eiffel-tornille. Pariisin keskustassa on niin valtavia rakennuksia, että yhden rakennuksen sivu voi olla puoli kilometriä. Kannattaa siis aina varata tarpeeksi aikaa kävelemiseen, vaikka kohde olisikin vain muutaman korttelin päässä.
  Päivä oli todella aurinkoinen ja monen kävelykilometrin jälkeen jalat olivat muussia.
  Näimme matkan aikana kaksi valtavaa paikkaa: Alpit ja Pariisi. Tunsin itseni usein todella pieneksi siellä, sillä niiden kokoa ei vain voi ihminen käsittää. Molemmat ovat kuitenkin paikkoja, joissa jokaisen kannattaa joskus käydä. Onneksi ehdimme Pariisissa kävellä myös keskustan ulkopuolella pienemmillä kujilla, jotka ovat vielä hahmotettavissa. Olen varma, että tulen vielä joku päivä palaamaan molempiin paikkoihin. Pariisissa erityisesti on vielä monta museota näkemättä.

Eiffelissä kävimme kaikissa keroksissa. Eiffelissä käynti kannatti, sillä sen jälkeen tuntui, että ymmärsi Pariisia hiukan paremmin; kaikkiin suuntiin näkyi rakennuksia sumuiseen horisonttiin asti.

Eiffelin jälkeen porukka jakautui jälleen kahtia: osa pojista lähti shoppailemaan Hollisterille ja me loput lähdimme Riemukaarelle. Meillä kävi hyvä tuuri, että pääsimme näkemään kaaren kunnolla, sillä puoli tuntia myöhemmin siellä olisi alkanut joku pieni paraati yms. Riemukaarelta lähdimme käppäilemään Champs-Elyssées´tä pitkin. Voin ylpeänä sanoa, että minulla tuolta kuuluisalta ja kalliilta kadulta jotai: (ei niin kallis) paita.